October 18, 2024

MMS | Malaysia Music Scene

Bukan Sekadar Muzik

‘Ini Lagu Hari Raya’ Lagu Raya Pertama Edrie Hashim

Spread the love

Oleh: Zizi Hashim

Mungkin ramai yang telah mengetahui tentang lagu Raya pertama ciptaan komposer terkenal Edrie Hashim ini. Namun rasanya masih ramai lagi yang tidak tahu akan kewujudannya. Lagu bernuansa Pop Rock Moden dengan sedikit elemen klasik berjudul ‘Ini Lagu Hari Raya’ telah dicipta senikata dan melodi secara spontan oleh Edrie Hashim pada tahun 2021 ketika negara dilanda musim PKP, dan akhirnya diterbitkan beserta sebuah muzik video Raya pada 30 April 2022.

Tidak mengambil masa yang lama untuk penghasilan melodi lagu yang dibuat secara spontan ketika live di sosial media, gitaris kepada band Wings ini telah menjadikannya sebuah karya yang lengkap. Idea untuk menjadikannya sebagai Single Raya juga datang secara tiba-tiba. Bersesuaian dengan melodi, senikata lagu pun digubah, maka terhasil-lah ‘Ini Lagu Hari Raya’ mengisi slot senarai lagu-lagu ciptaan Edrie Hashim.

Tugas memasukkan vokal telah digalas oleh artis-artis di bawah naungan Neo Gendang Records. Nama-nama seperti Pat (Candy), Kudien Rafee (3 Juara), Eva Maria, Armand Ezra, Kelvin Thein (yang kini bersama band May) dan band Bunyi.FX diberi gelar Neo Gendang All Stars telah melalui proses rakaman dan kemudiannya berkampung di Teratak Sarah, Telok Panglima Garang ketika bulan Ramadhan 2022 untuk menyiapkan muzik video Raya. Edrie Hashim turut membuat penampilan khas di dalam muzik video itu.

Sebuah lagu Rock yang cukup segar ini memperdengarkan riff-riff gitar sentuhan dari Edrie Hashim sendiri tentunya. Membangkitkan mood raya yang penuh ceria, kolaborasi suara-suara rockers yang mencipta kelainan dalam masa yang sama mengekalkan vibes nostalgia Aidilfitri itu sendiri. Vokal bernada merdu bersatu dengan riff gitar padu memberi ‘nyawa’ kepada lagu raya yang satu ini.

Gabungan serasi Pat, Kudien, Eva Maria, Kelvin, Armand dan Bunyi.FX menjadikan lagu ini sedap didengar berulangkali, semakin dengar semakin sedap, disamping masih mengekalkan signatur dan stail nyanyian mereka tersendiri. Walaupun kedengaran agak moden, elemen muzik melayu tetap terkesan. Sayang rasanya lagu yang begitu berkualiti, catchy dan sedap didengar tidak mendapat pendedahan yang sewajarnya. Jika kena gaya lagu ini juga boleh trending.

“Lagu ini saya cipta dengan memasukkan trend muzik terkini dengan harapan dapat memberi impak kepada generasi baru dan diterima oleh semua pendengar. Lagu Raya yang fresh untuk ditambah ke dalam koleksi lagu-lagu Raya nostalgia.” ujar Edrie Hashim penuh semangat. Lebih menarik lagi apabila ‘Ini Lagu Hari Raya’ turut menjadi lagu raya pertama yang dipromosikan sebagai trend digital terkini dalam bentuk NFT. “Sekarang ni kita dah  terbiasa beraya dalam era norma baharu, tapi kita tetap raikannya dengan tradisi yang sama, sewajarnya ia lebih bermakna dengan penerokaan kepada teknologi baharu.” sambungnya lagi.

Demi membawa kelainan, Edrie Hashim menjadikan lagu Raya terbitan Neo Gendang Records ini dalam bentuk NFT, hasil kerjasama bersama Kelab NFT Malaysia. ‘Ini Lagu Hari Raya’ juga boleh didengar dan dinikmati pada bila-bila masa di semua platform digital seperti Apple Music, Spotify, YouTube Music, KKbox, Deezer dan banyak lagi. Juga boleh dimuat-naik:

Maxis/ Hotlink: Dail *131*710412# dan tekan CALL

Digi: Dail *233*1384462# dan tekan CALL

U Mobile: SMS CRM 10781522 ke 28383


Spread the love
Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.

You cannot copy content of this page