February 25, 2025

MMS | Malaysia Music Scene

Bukan Sekadar Muzik

PANOR: SERUAN KELAM DARI RIMBA TAKDIR

Spread the love

Panor, gadis yang ditakdirkan menanggung beban dosa yang bukan miliknya, terasing sejak mula, dan ditinggalkan takdir dalam dakapan gelap yang tidak berpenghujung. Betapa malang kelahirannya, hingga nadi kampung menolak kehadirannya seakan-akan satu firasat buruk yang bakal membadai kehidupan mereka. Tersembunyi dalam bayang-bayang, ia membesar dalam ranjau takdir yang mengkhianati setiap hela nafasnya. Namun, apakah takdir itu sesuatu yang dipilih, atau ia sekadar rantai besi yang mengikat manusia kepada nasib yang tiada pembela?

Sebagai kelangsungan dari francais Art of the Devil, filem ini bukan sekadar kelangsungan semata-mata. Ia adalah kelahiran semula sebuah mitos yang dipintal dari benang hitam ilmu terlarang. Sutradara Puttipong Saisrikaew menggubah sebuah opus kengerian yang tidak sekadar mengandungi darah dan daging yang tercarik, tetapi turut menyingkap lorong gelap sanubari manusia yang seringkali dikaburkan oleh kepercayaan dan prasangka. Panor bukan sekadar filem; ia satu ritual sinematik, satu pemujaan kepada kuasa di luar batasan dunia yang nyata.

Takdir menuntut darah. Panor, yang menjadi lambang kesialan di mata manusia, ternyata bukan sekadar korban, tetapi juga pemangsa. Dari babak ke babak, filem ini merungkai perjalanan seorang gadis yang tidak meminta kuasa, tetapi kuasa itu merayap ke dalam dirinya, seperti akar tua yang menembusi tanah, tidak dapat dicantas mahupun ditolak. Setiap kali insan lain mendekatinya, kematian hadir sebagai salam perpisahan yang ngeri, seakan sumpahan yang berakar di dalam tubuhnya sendiri.

Di cermin jiwa yang luka, dan Panor tidak lagi bisa membedakan antara dosa dan dendam. Dengan kecemerlangan lakonan Cherprang Areekul, watak Panor bukan sekadar bayangan seorang gadis yang tersisih. Ia adalah cerminan jiwa yang terluka oleh prasangka, hingga akhirnya menjadi sesuatu yang lebih gelap dari malam tanpa bintang. Kepedihan yang membeku dalam jiwanya menjelma dalam bentuk ilmu hitam yang bukan sekadar menghukum, tetapi mengubah hakikat manusia menjadi boneka yang dikendalikan takdir.

Di medan teknikal, Panor tampil dengan pengolahan visual yang seakan-akan lukisan dari zaman yang tidak dikenal. Kesan praktikal yang selama ini menjadi kekuatan Art of the Devil masih mendominasi, tetapi kini ia disulam dengan sentuhan VFX yang dilakukan dengan kebijaksanaan, tidak berlebihan, tetapi cukup untuk mencipta ilusi dunia yang digerogoti kuasa gelap. Kesan bunyi yang dipersembahkan juga bukan sekadar latar, tetapi satu komponen yang mengukuhkan naratif. Setiap bisikan, setiap derap kaki yang hampir tidak kedengaran, setiap hela nafas yang tertahan—segalanya mendukung pengalaman menonton yang menggamit hingga ke tulang sumsum.

Namun, Panor bukan untuk yang lemah hati. Ia bukan sekadar naskhah seram yang menyajikan kejutan murahan atau sekadar pertumpahan darah demi keseronokan sadistik. Ia adalah sebuah puisi kengerian, ditulis dengan darah dan digariskan dengan air mata. Kejamnya takdir Panor bukan hanya mencipta seram dalam bentuk fizikal, tetapi juga dalam sanubari yang masih bisa merasa. Filem ini tidak sekadar menyentuh soal ilmu hitam, tetapi juga persoalan manusia yang membenarkan ketakutan dan kebencian mencipta raksasa yang akhirnya tidak lagi bisa dikawal.

Maka, kepada yang berani menatap Panor, bersedialah untuk menjelajah ke dalam sebuah alam yang diwarnai kebencian, penderitaan, dan kutukan yang tidak mengenal belas. Kerana sesungguhnya, di balik layar perak yang menayangkan adegan demi adegan ini, ada sesuatu yang menanti untuk merenung kembali ke dalam mata anda. Dan mungkin, hanya mungkin, Panor tidak sekadar watak dalam cerita, tetapi gema dari jiwa-jiwa yang pernah dihumban ke dalam kegelapan tanpa pilihan.


Spread the love

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.

You cannot copy content of this page