Mendamba Impian, Menganyam Kejayaan: Soloz, Game of Life, Mahakarya Perjuangan di Denai E-Sukan
Teks oleh: Sakka Emwai
Dalam hamparan dunia perfileman Malaysia yang kian rancak, hadir sebuah karya unik yang berani menjelajah wilayah baharu, menyulam kisah realiti dalam kanvas seni layar perak. Filem Soloz: Game of Life, garapan pengarah muda prolifik, Syafiq Yusof, bukan sekadar sebuah tontonan biasa, malah ia adalah pantulan falsafah kehidupan yang dirungkai melalui naratif e-sukan, satu genre yang belum pernah diteroka dengan mendalam di persada seni tanah air.
Berlatarbelakangkan perjalanan hidup Muhammad Faris Zakaria, atau lebih dikenali sebagai Soloz, filem ini mengupas lembaran perjuangan seorang anak muda dari Seremban, Negeri Sembilan. Dari dunia kampung yang sunyi, Soloz melangkah ke pentas antarabangsa, mengukir nama sebagai pemain profesional Mobile Legends: Bang Bang (MLBB). Dalam lipatan ceritanya, terpancar konflik dalaman dan luaran, dari cabaran keluarga hingga persaingan di arena e-sukan yang penuh ranjau.
Syafiq Yusof berjaya menyusun lapis demi lapis emosi dalam penceritaan, mengaitkan nilai persahabatan, kesetiaan keluarga, dan semangat juang dalam mengejar cita-cita. Adegan yang menampilkan watak Soloz (Hun Haqeem) bertentangan dengan ibunya, Lailatul (Lisdawati), yang skeptikal terhadap permainan video, memberi gambaran nyata konflik generasi, sementara hubungan Soloz dengan bapanya (Fauzi Nawawi) menjadi pengimbang yang menyulam harapan.
Dengan bantuan teknologi CGI oleh Frame Motion Studio, Soloz: Game of Life mempersembahkan paparan visual yang memukau mata khalayak. Adegan pertandingan MPL digarap dengan teliti, membawa penonton menyelami atmosfera penuh debaran di arena e-sukan. Namun, ada yang menganggap penyederhanaan struktur kejohanan sebagai satu kompromi yang mengorbankan ketulenan demi daya tarikan massa.
Lagu tema Untuk Semua Jiwa dendangan Hun Haqeem dan Noki K-Clique, serta To The Finish Line oleh Vanessa Reynauld dan Rebel Asia, menyuntik emosi dan semangat kepada setiap detik dramatik dalam filem ini. Gabungan elemen muzik dan visual mencipta pengalaman sinematik yang mampu meresap ke jiwa khalayak.
Filem ini tidak terlepas daripada sentuhan dramatik yang menjadi ciri karya Syafiq Yusof. Rivalri antara Soloz dan Irfan (Mr X), lakonan Ikmal Amry, menambahkan warna kepada naratif, meskipun ada kalanya karakter antagonis terasa seperti karikatur melodrama. Namun, bagi audiens yang terbiasa dengan gaya klasik drama Melayu, ia tetap membawa kehangatan nostalgia yang melipur lara.
Dalam usahanya merentasi jurang generasi, filem ini juga berfungsi sebagai “duta” kepada dunia e-sukan, menyampaikan mesej bahawa permainan video boleh menjadi kerjaya yang sah jika diiringi disiplin dan sokongan keluarga. Namun, elemen dramatik yang berlebihan, serta penggambaran yang kurang tepat terhadap intensiti sebenar dunia e-sukan profesional, mungkin menjadi titik lemah bagi mereka yang mendamba realisme yang mendalam.
Bagi golongan yang skeptikal terhadap e-sukan, filem ini menawarkan perspektif baharu. Ia memecahkan stigma bahawa permainan video sekadar hiburan kosong, menunjukkan ia sebagai medium yang membuka peluang kerjaya dan melatih daya tahan mental.
Soloz: Game of Life bukan hanya sebuah filem, tetapi cerminan sebuah era. Ia adalah wadah untuk menyampaikan inspirasi kepada generasi muda, sambil mengiktiraf e-sukan sebagai fenomena global yang patut diraikan. Walaupun tidak sempurna, filem ini menyalakan obor harapan kepada industri perfileman tempatan untuk terus bereksperimen dengan tema-tema baharu.
Sebagai penonton, kita diajak bukan sahaja untuk menghayati perjalanan hidup seorang Soloz, tetapi juga untuk merenungi bagaimana impian, usaha, dan pengorbanan dapat membentuk takdir manusia. Dengan ini, Soloz: Game of Life layak diberi tempat istimewa dalam sejarah perfileman tanah air, sebagai naskhah yang mengangkat e-sukan dari ruang maya ke layar perak, menyulam hikmah dalam bingkai keindahan seni.