February 25, 2025

MMS | Malaysia Music Scene

Bukan Sekadar Muzik

Dajal: Satu Malam diPedajal — Ritual Gelap di Pintu Dimensi Bersulam Retorika Seram

Spread the love

Teks oleh: Sakka Emwai

Malam itu, pawagam dipenuhi susuk manusia yang bernafas dalam debar, menantikan terungkainya sebuah kisah ngeri yang berbekas dalam benak. Dajal: Satu Malam diPedajal hadir sebagai sebuah naskhah yang berani, menggugah batas-batas kebiasaan filem seram tanah air dengan satu premis yang unik, seakan mengajak penonton menyusuri lorong gelita penuh teka-teki.

Pierre Andre, nama yang sudah sinonim dengan genre seram, kembali dengan sebuah kisah yang berbaur mistik dan kejutan, membingkai kengerian dalam gerak perlahan yang mengusik jiwa. Seperti penyair yang menyulam bait-bait syair, beliau menganyam plot yang bermain dengan ketidakpastian, membiarkan penonton hanyut dalam ombak tanda tanya yang tidak terlerai dengan mudah.

Mengisahkan dua pekerja Post-Traumatic Cleaner, yang dalam menjalankan tugas mereka di sebuah banglo usang, tanpa sengaja terbabit dalam kejadian yang melangkaui batas logik. Di tangan mereka terletak sebuah buku ritual kuno, yang dibuka tanpa sedar akan musibah yang bakal menimpa. Dalam sekelip mata, dunia nyata dan alam ghaib seakan bersatu, membentuk medan yang penuh muslihat dan keseraman.

Pierre Andre, dengan kehalusan sentuhan seninya, tidak sekadar menampilkan kisah seram yang klise, tetapi menyuntik unsur misteri yang menjemput rasa ingin tahu. Persoalan demi persoalan berlegar dalam minda penonton – siapakah dalang di sebalik malapetaka ini? Apakah tujuan sebenar ritual yang terlaksana? Dan yang paling menggetarkan, apakah mereka benar-benar terperangkap, atau sekadar dihanyutkan dalam dimensi halusinasi yang tidak berpenghujung?

Jajaran pelakon yang diketengahkan dalam filem ini memperlihatkan kombinasi antara nama besar dan pendatang baharu. Amir Nafis dan Bidin Al Zaifa tampil sebagai tunjang utama, menyampaikan watak mereka dengan penuh tenaga, meskipun pada saat tertentu, ada ruang yang boleh diperkemaskan dari segi penyampaian emosi. Turut menghiasi layar adalah Khatijah Tan, Jay Iswazir, Jaja Iliyes, serta beberapa nama lain yang turut menyumbang kepada keberkesanan naratif.

Namun, seindah mana sekalipun persembahan lakonan, tanpa tunjang penceritaan yang kukuh, ia akan goyah. Di sinilah filem ini menghadapi cabarannya yang utama – jalan cerita yang kadangkala terasa meleret, memanjangkan babak yang sepatutnya lebih padat dan menghentam jiwa penonton dengan lebih mendalam.

Dalam merangka visual sebuah filem seram, aspek pencahayaan dan sudut kamera menjadi alat yang ampuh dalam membentuk atmosfer yang menggugah perasaan. Filem ini, walaupun terhad dalam penggunaan efek khas, masih mampu mewujudkan suasana seram yang mengesankan. Permainan bayang-bayang, ketajaman bunyi latar yang menghidupkan rasa resah, serta pergerakan kamera yang seakan menyorot dari sudut pandangan entiti misteri – semuanya menyumbang kepada pengalaman menonton yang mendebarkan.

Walau bagaimanapun, ada momen di mana babak seram yang dipersembahkan akhirnya lebih mendekati unsur jenaka daripada ketakutan yang sebenar. Ini mungkin akibat pengulangan teknik atau ketiadaan elemen kejutan yang lebih segar. Ia menjadi satu ironi, apabila niat untuk menggentarkan bertukar menjadi sesuatu yang mengundang senyuman sinis daripada khalayak.

Sebagai sebuah naskhah yang memperkenalkan premis yang segar dalam sinema Malaysia, Dajal: Satu Malam diPedajal layak diberikan pujian atas keberaniannya mengangkat kisah yang lari daripada kebiasaan. Namun, seperti cahaya lilin yang berkelip-kelip di dalam kegelapan, ada ketika di mana naratifnya terasa goyah. Kesinambungan cerita yang kurang kemas, serta penceritaan yang kurang jelas dalam beberapa aspek, menjadikan filem ini seolah-olah terhenti di ambang sesuatu yang berpotensi untuk menjadi luar biasa, tetapi akhirnya terikat dalam kekangan sendiri.

Pierre Andre sendiri mengakui bahawa banyak misteri dalam filem ini masih belum terungkai, memberi bayangan bahawa sebuah prekuel atau sekuel mungkin bakal menyusul. Persoalannya, adakah sekuel nanti akan menampung kekurangan yang ditinggalkan oleh filem ini, atau sekadar meneruskan kembara tanda tanya yang tiada kesudahan?

Dajal: Satu Malam diPedajal bukan sekadar sebuah filem seram biasa. Ia adalah sebuah eksperimen sinematik yang menggabungkan unsur mistik, psikologi, dan elemen ritual yang jarang diterokai dalam dunia perfileman tempatan. Namun, sebagaimana setiap eksperimen, ia datang dengan risiko – dan filem ini, meskipun memancarkan keistimewaan, masih belum mampu mencapai tahap kejayaan yang sepenuhnya.

Namun, dalam kegagalan yang hadir, wujud satu harapan – harapan bahawa industri filem Malaysia akan terus berkembang, bereksperimen, dan akhirnya menemukan formula yang mampu menyaingi karya seram antarabangsa.

Sehingga saat itu tiba, Dajal: Satu Malam diPedajal akan tetap dikenang sebagai naskhah yang berani, meskipun belum sempurna.

Dan kepada penonton yang berani menyelami kisah ini – adakah kalian benar-benar sudah terlepas dari jeratnya? Atau masih lagi terperangkap dalam ilusi yang diciptakannya?


Spread the love

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.

You cannot copy content of this page