Dajal: Satu Malam Dipedajal – Pentas Jiwa Gelisah di Ambang Ghaib
Teks oleh: Sakka Emwai
Tatkala sinema Melayu bersiap siaga mencatat sejarah gemilang, pada tanggal keramat 6 Februari 2025, naskhah bernama Dajal: Satu Malam diPedajal bakal menyulam layar perak dengan kisah penuh misteri dan kepiluan. Filem ini, sebuah manifestasi seni arahan Pierre Andre, lahir selepas satu dekad beliau berehat daripada dunia perfileman. Pengarah yang pernah menerima Anugerah Yasmin Ahmad pada Anugerah Skrin 2012 ini kembali dengan visi baharu yang menggabungkan elemen seram ‘slasher’ dan naratif psikologi yang mendalam. Karya ini dianggap antara yang paling seram dalam kerjaya beliau, membawa dimensi baharu dalam genre seram tanah air. Dengan tema yang mencabar, ia menyulam kisah manusia melawan kegelapan dalam diri, menjadikan Dajal: Satu Malam diPedajal bukan sekadar hiburan, tetapi sebuah refleksi tentang kehidupan dan nilai kemanusiaan. Kini, ia hadir bagai pelita menerangi kelam, mengangkat genre seram ke tahap baharu yang lebih berani dan berlapis makna.
Di sebuah banglo terpinggir dari arus kehidupan, dua sahabat setia, Izra dan Abil, menjalani pekerjaan sebagai Post Traumatic Cleaner – tugas yang jarang dipilih oleh manusia biasa kerana memerlukan keberanian luar biasa untuk menghadapi kesan ngeri tragedi. Namun, hari itu, takdir membawa mereka ke sebuah rumah yang menyimpan tiga mayat reput, di mana bau kematian dan suasana ganjil menyelimuti segenap ruang. Ketika menjalankan tugas, mereka menemui sebuah kitab usang, yang rupanya menyimpan rahsia gelap yang mengubah segala-galanya. Kitab itu, dengan ritual dan simbol kuno yang terkandung di dalamnya, ibarat duri dalam daging, mula mencetuskan kejadian-kejadian aneh dan mengheret mereka ke lembah kekeliruan antara alam nyata dan ghaib. Dalam keterpaksaan, mereka menyaksikan rahsia yang tidak sepatutnya dilihat oleh manusia, menyingkap sisi kegelapan yang mampu menggugat kewarasan sesiapa yang mendekatinya.
Pierre Andre, sang seniman unggul yang pernah meraih Anugerah Yasmin Ahmad pada Anugerah Skrin 2012, menjadikan filem ini sebagai pentas untuk meneroka wilayah baharu dalam dunia perfileman. Setelah sekian lama menghasilkan karya berbentuk seram supernatural, Dajal: Satu Malam diPedajal memperlihatkan keberanian beliau dalam menyulam elemen seram ‘slasher’ – genre yang penuh dengan keganasan visual dan kesan emosi yang mendalam. Dalam setiap bingkai filem, Pierre mencurahkan jiwa Melayu klasik, membawa simbolisme halus yang terinspirasi daripada budaya tempatan dan warisan cerita rakyat. Gaya naratif yang mendalam ini tidak hanya memburu rasa takut semata-mata, tetapi juga menyelami falsafah gelap tentang manusia, dosa, dan takdir. Dengan kecekalan dan visi kreatifnya, filem ini mencipta sejarah sebagai percubaan pertama Pierre dalam genre ‘slasher’, menandakan langkah berani untuk membawa sinema tempatan ke aras baharu yang jarang diterokai oleh pembikin filem Malaysia.
Gabungan bakat lama dan baharu menjadi nadi yang menghidupkan watak-watak dalam Dajal: Satu Malam diPedajal. Khatijah Tan, pelakon veteran yang diibaratkan bagai mentari yang terus memancarkan sinarnya tanpa pernah surut, membawa pengalaman dan kehalusan emosi yang luar biasa ke dalam peranannya. Beliau, yang terkenal dengan ketajaman lakonan dramatik, menjadi tiang seri kepada cerita ini. Di sisi lain, Amir Nafis, bintang muda yang sedang mencipta nama, tampil sebagai figura yang menyinari wataknya dengan tenaga segar dan kejujuran yang memukau. Pelakon muda ini berjaya menampilkan sisi manusiawi wataknya, menjadikan cerita lebih dekat di hati penonton.
Menambah lapisan moden dalam naratif ini, pempengaruh terkenal Bidin Al Zaifa memberikan dimensi baharu kepada filem ini. Dengan popularitinya di media sosial, Bidin membawa daya tarikan kontemporari yang memikat, menjadikan wataknya lebih relevan kepada generasi muda. Kehadiran beliau ibarat angin segar yang meniup nyawa baharu ke dalam layar perak, menjadikan filem ini bukan sahaja sebuah naskhah seram, tetapi juga platform untuk merapatkan jurang antara generasi penonton lama dan baharu. Gabungan harmoni bakat dari pelbagai latar ini menjadikan Dajal: Satu Malam diPedajal sebuah karya yang penuh warna dan tenaga.
Perkataan “Dajal” yang digunakan sebagai judul filem ini bukan sekadar pilihan biasa, tetapi sebuah simbol yang sarat dengan makna mendalam. Dalam hikayat dan tradisi lama, “Dajal” sering disebut sebagai ancaman akhir zaman, lambang penipuan dan kejahatan mutlak yang membawa kehancuran kepada manusia. Pierre Andre, dengan kefahaman mendalam tentang konteks budaya dan agama, memilih perkataan ini untuk menggambarkan lebih daripada sekadar makhluk ghaib. Dalam konteks filem, “Dajal” adalah perlambangan kepada kegelapan yang bersarang dalam jiwa manusia – sifat tamak, dendam, dan kezaliman yang mampu memusnahkan bukan sahaja individu tetapi juga masyarakat.
Dengan kebijaksanaan seni pengarahannya, Pierre mencipta naratif yang menghubungkan konsep Dajal ini dengan sifat buruk manusia yang sering kali terabai atau disembunyikan. Ia menjadi peringatan bahawa kejahatan bukan hanya datang dari luar, tetapi juga dari dalam diri setiap individu. Melalui kisah ini, Pierre memupuk renungan tentang tanggungjawab dan pilihan manusia dalam menghadapi kegelapan tersebut. Filem ini bukan sekadar menyajikan hiburan, tetapi juga sebuah kiasan halus tentang pertempuran batin yang wujud dalam kehidupan sehari-hari, menjadikan “Dajal” sebagai metafora yang relevan dan menggugah pemikiran.
Runut bunyi bertajuk Di Kala Malam, hasil nyanyian Zynakal, menjadi nadi emosi bagi filem ini, mengalun bagai sebuah puisi yang mendakap rasa seram dan pilu dalam satu harmoni yang memikat. Lagu ini tidak sekadar menjadi pelengkap kepada visual, tetapi membawa dimensi yang lebih mendalam dengan melodi yang menggetarkan hati dan lirik yang sarat makna. Dengan susunan muzik yang menggabungkan elemen moden dan tradisional, alunan instrumen seperti seruling dan gesekan halus biola mencipta suasana misteri yang selari dengan tema filem.
Liriknya, seperti untaian kata yang mengalir lembut, membawa pendengar merasai kegelisahan dan keindahan dalam kegelapan malam. Zynakal, dengan gaya vokalnya yang penuh emosi dan jiwa, memberikan nafas kepada lagu ini, menjadikannya lebih daripada sekadar runut bunyi. Ia menjadi medium untuk menyampaikan rasa yang tidak dapat diungkapkan melalui dialog semata-mata, membawa pendengar menyusuri lorong-lorong penuh rahsia dalam naratif filem. Di Kala Malam juga berjaya mengimbau kembali elemen-elemen irama Melayu klasik, menyentuh jiwa pendengar dengan sentuhan nostalgia sambil tetap relevan kepada generasi muda. Ini menjadikannya salah satu elemen penting yang menyempurnakan pengalaman menonton filem Dajal: Satu Malam diPedajal.
Dengan naskhah ini, Pierre Andre dan Metrowealth International Group (MIG) mengambil langkah yang penuh keberanian untuk mencabar konvensi perfileman tempatan, mengangkat genre seram thriller ke satu martabat yang belum pernah diterokai secara mendalam. Filem ini bukan sekadar karya hiburan, tetapi juga sebuah medium yang menonjolkan seni Melayu dalam bentuk yang lebih progresif, menggabungkan elemen falsafah, psikologi, dan estetika budaya. Dengan kerjasama erat antara Pierre dan MIG, Dajal: Satu Malam diPedajal menjadi bukti bahawa sinema tempatan mampu berdiri setanding dengan karya antarabangsa.
Visualnya, yang dirakam dengan penuh teliti, mencipta suasana suram namun memukau, menghidupkan setiap sudut naratif dengan intensiti emosi yang menyentuh jiwa. Lakonan mantap daripada barisan pelakon, termasuk Khatijah Tan dan Amir Nafis, menambah lapisan realisme kepada kisah ini, menjadikan ia lebih daripada sekadar kisah seram biasa. Naratifnya yang memikat membawa penonton mengembara ke dalam alam penuh misteri, namun tetap menyisipkan mesej yang mendalam tentang kemanusiaan dan perjuangan melawan kegelapan dalam diri.
Pada penghujungnya, Dajal: Satu Malam diPedajal adalah lebih daripada sebuah filem tentang dua sahabat dan sebuah kitab misteri. Ia adalah cerminan kepada jiwa manusia – sebuah peringatan tentang keberanian yang diperlukan untuk menghadapi ketakutan paling gelap dalam diri sendiri. Dalam setiap adegannya, terdapat seruan kepada penonton untuk memilih menjadi cahaya di tengah kegelapan, menjadikan filem ini bukan sekadar hiburan tetapi juga sebuah karya yang memupuk renungan dan pengajaran.
Ayuh, rakyat Malaysia, bersiaplah untuk menyaksikan naskhah ini di pawagam mulai 6 Februari 2025. Sesungguhnya, Dajal: Satu Malam diPedajal adalah sebuah hikayat moden yang tidak akan dilupakan, sebuah kisah yang menghidupkan semula semangat sinema tempatan dengan penuh gemilang.