September 19, 2024

MMS | Malaysia Music Scene

Bukan Sekadar Muzik

Absit Omen Buat Penampilan Sulung di Sabah Dan Sarawak

Spread the love

Kumpulan thrash metal dari Filipina, Absit Omen, baru-baru ini menggegarkan bahagian Malaysia di Pulau Borneo dengan persembahan bertenaga mereka yang diadakan buat pertama kalinya di Sabah dan Sarawak tahun ini. Mereka memulakan jelajah mereka di Kuching, ibu negeri Sarawak, pada 13 September, diikuti dengan persembahan di Kota Kinabalu, ibu negeri Sabah, pada 15 September. Kumpulan ini tiba di Sarawak pada malam 12 September sebelum berangkat ke Sabah pada 14 September.

Persembahan di Sarawak dianjurkan oleh Kuching South of Heaven Visitants, manakala acara di Sabah diatur oleh Dominator Records yang berkerjasama dengan Inconspiracy Booking Management. Kedua-dua persembahan tersebut disambut dengan sambutan meriah oleh para peminat metal bawah tanah yang telah lama menantikan peluang untuk menyaksikan Absit Omen secara langsung. Kumpulan ini menyampaikan set lengkap dari album terbaru mereka, “Era of Uncertainty”, yang memukau para penyokong di kedua-dua negeri dengan persembahan mereka.

“Era of Uncertainty” merupakan album kedua Absit Omen untuk tahun 2024, selepas album debut mereka, “Brutal Conquer”, yang dilancarkan pada tahun 2021. Jelajah ini adalah sebahagian daripada promosi album terbaru mereka, dan mereka sangat teruja untuk berkongsi muzik mereka dengan para peminat.

Gambar persembahan Absit Omen di Kota Kinabalu, Sabah

Karl Rosales, ketua kumpulan tersebut, meluahkan rasa gembiranya mengenai jelajah di Malaysia Timur dan berpuas hati dengan sambutan di kedua-dua persembahan. Tahun 2024 ini telah menjadi tahun yang bermakna buat kumpulan ini, dengan tiga persembahan di Malaysia, termasuk satu persembahan terdahulu di Masai, Johor, pada bulan Mac.

Selain daripada itu, Absit Omen juga berkongsi mesej di laman Facebook mereka, mengucapkan terima kasih kepada para peminat di Sabah dan Sarawak atas sokongan mereka:

“Absit Omen ingin mengucapkan terima kasih kepada semua yang hadir, bersemangat bersama kami, dan menyambut malam penuh metal. Persahabatan baru, ikatan yang terjalin, dan setiap detik yang dikongsi akan kekal sebagai kenangan berharga. Semangat metal sangat kuat di Sarawakvlt & Sabahell!!”

Gambar persembahan Absit Omen di Kota Kinabalu, Sabah

Sebagai latar belakang, Absit Omen ialah sebuah kumpulan empat anggota yang terdiri daripada Karl Rosales (gitaris dan vokalis), Michael Seitz (pemain bass), Glenn Mariano (pemain dram), dan Jay Orosa (gitaris). Glenn merupakan satu-satunya ahli pengasas yang masih bersama kumpulan ini.

Absit Omen berasal dari persada muzik bawah tanah Filipina pada awal 1990-an, dan kemunculan semula mereka adalah satu evolusi semula jadi. Pada zaman awal mereka, kumpulan ini terkenal dengan persembahan bertenaga di acara Hardcore/Punk/Thrash/Crossover/Metal, dari konsert di gelanggang bola keranjang sementara hingga kelab ikonik, Club Dredd, di Manila.

Kebangkitan semula mereka, selepas bertahun-tahun menyepi, hadir pada waktu yang tepat, menghasilkan album debut yang hampir tiga dekad dalam pembikinan. Absit Omen tetap komited pada akar muzik Thrash Metal tradisional Filipina, tanpa mengikut perubahan trend muzik semasa.

Gambar persembahan Absit Omen di Kuching, Sarawak


Spread the love

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.

You cannot copy content of this page